Blogger Widgets

28 Ağustos 2011 Pazar

Symbian Belle Arayüz İncelemesi

Daha önceki yazılarımda Symbian Belle ve yeni Symbian Belle'li Nokia Akıllı Telefonlardan bahsetmiştim. Symbian Belle hakkında internette fazla bilgi bulunmuyor, özellikle de arayüz elemanları konusunda. Bunu bulabilmek için geliştirici platformu olan Nokia Developer sayfasını ziyaret etmek gerekiyor. Bu yazımdaysa Symbian Belle'de bulunan birçok arayüz elemanını ve özelliklerini anlatacağım.

Symban Belle, şu şekilde hazırlanmış:
  • Çok daha rahat, boş ve kullanışlı bir görsel arayüz,
  • Dokunmatik ekranda parmak hareketlerini daha sezgisel kullanabilme,
  • Kullanıcının sistemi istediği gibi kişiselleştirebilmesi,
  • Kullanımı son derece kolaylaştırılmış arayüz elemanları
 
Bu da bize Symbian Belle'nin daha önceki Symbian sürümlerinden çok daha farklı olması gerektiğini söylüyor zaten. Nokia, bu Symbian sürümünü daha önceki Symbian arayüzlerine göre çok daha farklı biçimde hazırlamaya gayret göstermiş.


Ana ekran, Symbian^3 ile büyük bir değişime uğrasa da yeteri kadar kullanışlı ve yeteri kadar kişiselleştirmeye açık değildi. Symbian Belle ile yeni ana ekran yazılımı çok daha kişiselleştirilebilir, eğlenceli ve bir o kadar da kullanışlı tasarlanmış.

Ana ekranın anahtar özellikleri şu şekilde:
  • Altı sayfaya kadar ana ekran sayısını arttırabilme.
  • Beş farklı boyutta sunulan ana ekran widgetları.
  • Düzensiz veya sıralı bir biçimde konulabilen yeni widget ekleme sistemi.
  • Ayrıca, yazılım ile beraber gelen sistem widgetlarında Symbian Belle'ye göre tasarım yenilenmiş ve de farklı işlevler kazandırılmış.

Uygulama menüsü de Symbian Belle ile hiç omadığı kadar yenilenmiş. Eski güncellemeler ve Symbian sürümlerinde uygulama menüsü klasörler halindeydi. Belle ile uygulama menüsü MeeGo stiline göre yenilenmiş. Yani klasörler yok! İstediğiniz her uygulama ana menünün içinde sıralı halde bulunuyor. Uygulamanızı menüde bulmak için yalnızca yukarı-aşağı kaydırmanız yeterli oluyor. Son çıkan Belle'li akıllı telefonlarda bulunan 1 GHz işlemci sayesinde ana menüyü son derece yumuşak bir şekilde kaydırıyor. Hem klasörsüz oluşu hem de hızlı kaydırması ile yeni ana menü kullanıcılarına çok zaman kazandıracak.
Açılır-Kapanır Menü, son zamanlarda diğer işletim sistemlerinde de gördüğümüz bir özellik. Yeni Belle, artık bu özelliğe de sahip. Bunun nasıl işlediğini merak edenleriniz olabilir. Örneğin, telefonunuzu "Sessiz" moduna almak istiyorsunuz. Parmağınızı ekranda bulunan üst çubuktan aşağıya doğru kaydırın ve "Sessiz" ikonuna tıklayın. Veya gelen mesajlarınızı, cevapsız aramlarınızı hatta Wi-Fi ve Bluetooth bağlantılarınızı yönetin. Hepsi son derece basitleştirilmiş bir parmak hareketiyle yapılıyor.

Bu menü, aynı zamanda eski Symbian sürümlerinde gördüğümüz batarya ve sinyal belirticilerinin de yerine geçmiş ve onları küçültmüş. Bu sayede yerden tasarruf da ediliyor.
Arayüz elemanlarına geçmeden sistemin anahtar özelliklerini söylemek istiyorum.
  • "Ne zaman neyi istersen, onu alırsın" mantığına göre tasarlanmış yeni rahat ve kullanışlı bir arayüz tasarlanmış
  • Varsayılan sistem fontu olarak Nokia Pure Font kullanılmış.
  • Yenilenen ana ekran yazılımı.
  • Açılır-Kapanır Menü eklenmiş.
  • Uygulama menüsü tamamen yenilenmiş.
  • Seçeneklerin bulunduğu alt çubuk dinamik ve yenilenmiş.
  • Uygulama menüsünde bir öğenin üzerinde parmağınızı bekletirseniz, "Ana Ekrana Ekle" seçeneği çıkıyor.
  • Yeni canlı görev yöneticisi eklenmiş. Çok daha büyük canlı ekran görüntüleri kullanmasına rağmen ekranı çok daha iyi kullnmasını da öğrenmiş.
  • Kilit ekranı yenilenmiş. Artık kilit ekranında canlı bildirimler bulunuyor. Yani cevapsız aramalar, gelen mesajlar ve uygulama kısayolları bulunuyor. Aynı zamanda yeni kilit ekranında (ana ekrandan farklı kullanılabilecek) duvarkağıdı sistemi de mevcut.
  • Ofis uygulamalarına Microsoft Lync, OneNote, PowerPoint Broadcaster ve SharePoint eklenmiş ve Exchange ActiveSync desteği geliştirilmiş.
  • Yeni yazılım güncelleyici, otomatik olarak yazılımı arıyor ve bulduğunda size bildiriyor.
  • Geliştirilmiş bir NFC sürücüsü ve desteği de eklenmiş.

Arayüz Elemanları, bir arayüzde bulunan buton stilleri, varsayılan arkaplan renkleri vb. şeyleri temsil eder. Bu kısımda Symbian Belle'de kullanılan birçok arayüz elemanına yakından bakacağız.


Durum Çubuğu
Symbian Belle'de alışık olduğumuz büyük durum çubuğu yerine çok daha ince bir çubuk bulunuyor. Ancak ayrıntıları görebilmek için açılır-kapanır şekilde tasarlanmış. 
 
 
Araç Çubuğu
Symbian Belle ile gelen büyük yeniliklerden birisi de Araç Çubuğu. Araç çubuğu grafikten de görülebileceği gibi teke indirilmiş ve inceltilmiş. Aynı zamanda araç çubuğunda yazılar yerine yalnızca simgeler kullanılmış.
 
Dikey ve Yatay modda araç çubuğu stilleri
 
Sekme Çubukları
 Sekme çubukları da yenilenen arayüze uygun şekilde değiştirilmiş ve modernize edilmiş. Aynı zamanda sekmeleri seçebilmek artık çok daha kolay halde.
 
 
Durum Çubuğu
Yenilenen durum çubuğu burada çok daha anlaşılır bir biçimde gösterilmiş. Herşey çok açık ve net, anlatmaya bile gerek yok.
 
 
Listeler
Rehberde gezerken, kişinin detay sayfasına bakıyorsunuz. Bu gibi durumda yeni efektler uygulanmış. Bunlardan birisi de "Flip" efekti.
 
 
Ana Ekran
Ana ekrandaki öğeler, ana ekranın her tarafını kaplayan küçük kareler sayesine sıralanıyor. Karelerin küçük olması çok daha kişiselleştirilebilir bir ana ekran sunuyor.
 
 
Seçim Aracı

Symbian Belle'de diğer bazı işletim sistemlerinde de ullanılan seçim aracı tercih edilmiş. Bu seçim aracı çok daha hızlı öğe seçimine yarıyor ve işlerinizi hızla görselliği birleştirerek bitiriyor.


Dokunmatik Arayüz Hareketleri
Symbian Belle'de birçok yeni dokunmtaik ekran hareketi eklenmiş. Yukarıdaki grafikte gösterilen hareketlerin bazılarını tanıyor olabilirsiniz, ancak bazıları kesinlikle yeni.
Yazıdaki grafiklerin bazıları, AllAboutSymbian'a aittir.

24 yorum:

Adsız dedi ki...

benim telefonum n8 günlerdir belle i bekliyorum çıkart artık nokia şunu telefondan güncelleyim çok merak ettim belle telefonuma nasıl değişiklik katıcak :( .....! belle in çıkış tarihini bilen cevap versin my name is sabrosa

Adsız dedi ki...

ben biliyorum ama söylemem sır my name is jone

H.İbooo dedi ki...

tbi tbi eminiz jone .. XD bellne güncellemesi nezaman gelcek bilgi alablrmiyz ?

Symbian Türkiye dedi ki...

Henüz yine de tam tarih belli değil.

bekir dedi ki...

:( çiksada yüklesek

bekir dedi ki...

bide yurt disindan aldim telefonu nasil olacak ?

Adsız dedi ki...

Tam çıkış tarihi ; 07-19 Şubat 2012 Tarihleri arasında tüm Symbian 3 Modellerine geleceği açıklandı. İlk olarak N8 Parti ürünlerine gelecek olan Belle sırasıyla diğer modellerede gelecek.

Adsız dedi ki...

gerçekten şubatta mı gelcek ne zaman dır araştırıyodum ama bi tarih bulamadın bu kesin mi n8 nasıl değiştiğini bi kaç vidyodan izledim sabırsızlanıyorum

Adsız dedi ki...

20-25 şubat 2012 gb.

Adsız dedi ki...

c6-01 nokia telefonuma yükledim ben gayet güzel telefonu tamamen değiştiriyor ve kişileştirilen tamamıyla bir tel oluştu cok güzel oldu ana ekrana kısayollar eklemek Widgetlerin güzelliği durum cubuğu ve androide benzer tuş şekilleri her yerden tasarruf etmişler ve özellikleri süper powerpoint filan hepside geliyor ayrıca C6-01 imi İphone 3gs ile değiştiricekdim ama Şimdi vazgectim anna cok kötü idi artık bu belleden sonra ne gelir bilemem ama belleyi herkeze tavsiye ederim tek hata ise şarj yüzde kac da onu bulamadım 6 tane ekran oluşturabilme durum cubuğu ve kısayol ekleme süper

Symbian Türkiye dedi ki...

Batarya yüzde gösterimi Symbian Belle'de gizlendi. Ana ekran widget destekli Nokia Battery Monitor 2'yi indirmenizi öneririm.

sadooo dedi ki...

Gerçekten çok harika oldu symbian belle yazılımı ben c6 01 kullanıyorum gayet güzel herkese tavsiye ederim (:

Adsız dedi ki...

benım telefonum nokıa e6 belle surumunu ekledım ama acık uygulamlar ksımını goremıyorum onu nasıl ogrnebılırım

Symbian Türkiye dedi ki...

Yalnzıca Ana Ekran tuşuna uzunca basın. (Fiziksel tuş)

Adsız dedi ki...

belle 112.010.1404 sygic aura 3d uygulaması bu guncellemeden sonra video bellek hatası veriyor acmıyor bununla ilgili bir cozum varmıdır.
birde i phonede tv programları cam gibi gosteriyor cok ta altarnatif var belle spbtv var calısan diğerleri zaten calışmıyor bu konuda da uygulama varmı..

Adsız dedi ki...

x6 ya belle çıksa ya ben dedim nokia ya bakacaklarmış 1 ay oldu halen bakıyolar :D

Adsız dedi ki...

belle berbat..flv dosyası açmıyor,sağ hoperlörden ses gelmiyor,kamera kalitesi düşüyor.....pişmanım..ilk ve son kullandığım nokia olacak..yazık parama.

Adsız dedi ki...

senin kamera kalitesi düşüyor dediğin 2.30 dakikalık video 271 mb

Unknown dedi ki...

Sanki HTC Senseden alıntılar yapılmış gibi :)

Adsız dedi ki...

Ben nokia e6 kullanıyorum, symbian belle yüklemek istiyorum ama memnun kalmazsam bu programı kaldırma veya silme gibi bi imkanım var mı? Bide çok şarj götürüyormuş diyorlar. Çok kararsız kaldım gerçekten :(

Adsız dedi ki...

Nokia C7 00 da uygulamalarda Garanti Bankasını indirmiştim.Ama silinmiş.Şimdi uygulamalara bakıyorum garanti bankası nı cep telefonuma indirecem. ve internette bankayı cep telefonumdan kullanacam.bulamıyorum Yardımcı olursanız sevinirim...

Adsız dedi ki...

n8 kullanıyorum az once guncelledım.Tavsıye ederım.

Adsız dedi ki...

bende güncelledim n8 de belle kullanıyorum.sanki şarj çabuk bitiriyor gibi geldi bana

Adsız dedi ki...

benim telefonum c7 bunu yapmak istiyorum nasıl yapılıyor ??