Blogger Widgets

18 Mayıs 2011 Çarşamba

Yeni Nokia N9, Symbian Belle ile gelebilir!


Nokia bir anda yeniden çalışmaya başladı. Son iki ay içinde Symbian Anna ve Symbian Belle'yi çıkartmıştı, ve ben de burada yayınlamıştım. Bu sefer de Nokia'nın yeni amiral telefonu olan Nokia N9 (bazı kaynaklara göre N950 de olabilir) gün yüzüne çıktı. 

Kısaca bir geçiş yaparsam, yeni telefon büyük bir ihtimal ile Symbian Belle, daha küçük bir ihtimalle de MeeGo ile gelecek. Nokia'nın profesyonelce çekilmiş bir tanıtım klibi ise, bize Nokia N9'un sonuna kadar gerçek olduğunu ispatlıyor. Şimdiye kadar, Nokia'nın hep Microsoft ile işbirliği yaptığını, gelecek telefonlarının da Windows Phone 7 işletim sistemine sahip olacağını söylemiştik. Ancak, Nokia yine Symbian dedi herhalde. İşte telefonun resimleri ve özellikleri.




Yeni Nokia N9'un en büyük özelliği ise Nokia E7 gibi açılabilen geniş br QWERTY tuş takımına sahip olması. Aynı zamanda da Ekran büyütülmüş, tahminen 4.2" ekran boyutuna sahip ve de Gerçekten ince bir telefon. Bu telefonun Türkiye'de çıkartacağı tek sorun; ç,ş,ğ gibi türkçe karakterlerin kullanılmasının zorluk çıkartacak olmasıdır. Ayrıca, Nokia E7'nin açık durumda fazlalıkları da kaldırılmış, ekran boyutuna verilmiş. 

Normal halinde bakıldığında ise, ekranın büyüklüğü anlaşılıyor. Nokia N8'deki 3.5" ekranın genişlemesi önleyen dış kasa küçülmüş, dolayısıyla Nokia logosu da küçülmüş, çok da hoş durmuş. Aynı zamanda da Nokia N8 çizgileri bu telefona da geçmiş. Kısaca, dış kasa, Nokia N8'in makyajlanması sounucu ortaya çıkan bir kasa olmuş. Yine de benim bayıldığım, ekranın dışında duran siyah kısım bu telefon için pek de şık durmamış. Siz ne dersiniz, güzel mi görünüyor sizce?
Son birşey daha eklemek isterim ki, biraz sonra göreceğiniz incelik; bu durumu telafi ediyor :)


Kameraya gelirsek, Nokia N8'den pek de bir fakı yok. 12 Megapiksel kamera, Carl Zeiss Optik Lens ve de Çift Xenon (bkz. Vikipedi / Wikipedia) Flash; zaten N8'de de bulunuyordu. En son duruma bakıldığında 14 Megapiksel kameraya sahip telefonlar ve de Gözlüksüz 3 Boyut teknolojisine sahip ekranlar çıktı. Nokia'nın geri kalmamasını umuyordum. 

Nokia N8'in kasasını bozan şu kamera çıkıntısı da giderilmiş. Bana göre kameradaki tek gelişme bu olmuş.

Yazılım konusuna gelmeyi çok uzun zamandır bekliyordum. Yazılım olarak Symbian Belle kullanılacağını düşünüyorum, zaten ilk görüntüler de MeeGo işletim sistemini değil de Belle'yi gösteriyor. Ayrıca, Ajanda ikonunun üstüne bakıldığında Belle'ye özgü ufaltılmış durum çubuğunu da görebilirsiniz. Bu da bize büyük bir ip ucu veriyor. Ayrıca yazının devamındaki resimlerde Belle ile de büyük ipuçları elde edeceksiniz. 

Şimdi size başka şeyler göstericem. Symbian Belle'nin klavyesi de değişiyor. Symbian Anna ile azıcık ayrıldığını gördüğümüz klavye Symbian Belle'de daha kontrast renklerew bürünmüş, daha ayrık bir şekilde ve de harf üzerine tıkladığınızda, onunla ilgili geçmiş aramalarınız ve yazdıklarınız çıkıyor. Aynı zamanda da Nokia N97 veya diğer bu tip telefonlarda görülen manzara modundaki dokunmatik klavyeyi kullanamama sorunu da kalkmış gibi duruyor.
İşte herkesin Nokia'dan isteği: Tarayıcı geliştirilmiş en nihayetinde! Dikkatli bakarsanız, ekranda belli alanlara bölünmüş görüntülerin internet sitesi; bunun da ancak "Yer İmleri" veya "Sekmeler" sayfasına ait olabileceğini görebilirsiniz. Aslında kim bilir, belki de geçmiş sayfasına aittir. Ne olursa olsun, ben Nokia'nın "Pencereli" tarayıcısından bıkmıştım. Umarım bu yenilik Belle ile sınırlı kalmaz S60v5 için de gelir :)

Aynısından bir görüntü daha. Bunu ne diye mi paylaştım? Yukarıdaki üst çubuğa bakıldığında bu sistemin Belle olduğuna daha da inancımız artıyor da ondan. Bu resimde aynı zamanda yuvarlak dikdörtgen içindeki "3G" simgesi de görünüyor. Belle yazımda bahsettiğim Şarj ve Sinyal kısımları da birbirinden ayrılmış gibi görünüyor. 

İşte size Belle olduğunun bir kanıtı daha! Bu resimde Anna ikonlarının revize edilmiş bir türünü görüyoruz. Daha önceki Belle yazımda da zaten geliştirilmiş Anna ikonlarıyla devam edileceğinin üzerine basmıştım. (Ne basması, resmen tepinmiştim :)) Fakat burada birşey çok dikkatimi çekti. Daha önce Nokia bize "Ovi Drive" adındaki bir servisi duyurmamıştı. Nokia N9 ve Symbian Belle ile herhalde Ovi Maps'in "Araba Sürme" özelliğinin bir servis haline getirildiğini göreceğiz. Harika!

Son olarak size fotoğraflardan bahsetmek istiyorum. Fotoğraflar görünümü tıpkı iOS, Android ve Bada OS gibi bitiştirilmiş. Benim en çok istediklerimden biri de buydu zaten. Nokia gün geçtikçe galerisini geliştiriyor. Bir de şu fotoğraflarla iPhone'lardaki gibi Origami slaytları yapılabilseydi müthiş olurdu aslında. :)

Ayrıca, Belle'nin yeni takvim sistemini anımsatan yeni takvim yazılımının görünümü de Nokia N9'un Symbian Belle ile geleceğini kuvvetlendiriyor. Şu ana kadar Nokia'ya güvendim. Artık güvenim elli kat arttı. Çünkü artık ne Android, ne de  iOS o kadar iyi görünmüyor. Kısaca, öldü denilen Symbian küllerinden doğdu ve tepeye çıkmaya hazırlanıyor (yine).

Akıllarda kalan sorulara ve büyük şeylere bir bakalım:


Ayrıca, Pocketnow adlı Akıllıtelefon inceleme blogu tarafından sunulmuş ve Nokia'ya ait olduğu iddaa edilen bir teaser da mevcut. 

NOT- Arkplandaki müzik Jessie's Girl. :) Bu şarkıyı Glee'den dinlemenizi şiddetle öneriyorum :)


4 yorum:

NSeries dedi ki...

Tasarımı güzl değil bi kere çok kötü olmuş Nokia N9. Nerde tasarlanmışlar bunu ya :D

Adsız dedi ki...

ve en son kounuya ekledim yorumumu yine symbian olması imkansız ordaki menü düzeni niyer 4 lü E7 deki fotoğraflarda 3lü garip değil m ayrıca o geçişleri symbianın yapması imkansız yani kullanıyoruz S^3 ü biliyoruz baştan qt ile yazılması gerekirki bu da neredeyse imkansız

Symbian Türkiye dedi ki...

Symbian QT üzerine kurulu bir platform değil. Aynı zamanda bunun Symbian olduğu kesin. Çünkü, MeeGo böyle bir platform değil. Ayrıca, Nokia N9'un ekranı daha büyük görünüyor. Ya adamlar 360*640 piksel çözünürlüğü aştılarsa? Bu nedenle de 4'lü olma ihtimali var. http://www.youtube.com/watch?v=9uCxsqhggho&feature=related adresinde MeeGo'ya bakabilirsin. Menü düzeni, fotoğraf görüntüleyici düzeni ve üst barları değişik, ancak Teaser'da Belle görünüyor. Ajandadan da tanıyabilirsin.

Adsız dedi ki...

hayor orada dikkat edin belle fotoraflarında sarj ikonu ve sinyal gücü ikonu sağda bunda solda lütfen detaylara takılın biraz yanlız belle de çok güzel olacak ve eklediğiniz yerdeki fotoğraflar meego 1.1 resimleri ayrıca nokia yeni bir arayüz yapmış olabilir ki örnek olarak biraz garip olsada Htc sense arayüzü diyebilirim android ama arayüz farklı